Allt som händer runt mig!

Alla inlägg under juni 2014

Av Jossan Bergström - 30 juni 2014 15:28

Hela denna vecka jag har inte haft tid att blogga, har jobbat eller helt enkelt inte orkat blogga.

 Fabian har endå stått undertiden jag har jobbet, för det har spöregnat hela helgen här, jätte kul. 

Planen är idag att jag ska till ett sandtag vi har här hemma, och klättra lite. 
Jag tänkte faktiskt också lägga upp min veckoplanering, hur jag ska rida, och vem. LIte kul, och jag kanske kommer ihåg det själv också ;) 

  Gammal bild på min gris


Mamma och pappa är på väg till Rättvik på trav, jag valde att stanna hemma och ta hand om hästarna. Men jag hoppas, och håller tummarna att Tantor sköter sig!

Av Jossan Bergström - 24 juni 2014 22:18

I det tidigare ilägget så kan man se att Tantor ( sis bilden) har något vitt på benen, det är inte strumpor :)

Kyllera är verkligen som en lera som man lägger på hästens ben/knän efter ett hårt arbete, som tex intervaller. Kylleran kyler musklerna och därefter återhämtar sig musklerna bättre.

Leran sitter på tills den av sig själv åker av, den torkar. Vi brukar oftast ha den över natten och borsta av det som 'är kvar på morgonen.
 


Jag kan själv medge att jag har varit skeptiskt över denna kyllera, det var ju bara nått som travare hade enligt mig. Men här om dan provade jag det på Fabian efter ett rätts så hårt pass. Och nu rekommenderar jag den till alla hästmänniskor där ute!

Fabian vart snabbt nedkyld i musklerna och han vart snabbare återställd, eller vad man ska säga.

Och det är ju mycket smidigare än att stå med en slang och kyla ner benet. Då är det mycket smidigare att smeta på lite ”lera”. Men man får räkna med att bli lite kladdig :) 

Av Jossan Bergström - 24 juni 2014 21:58

Dagerns ridtur var underbar! Jag bestämde mig för att följa med mamma när hon skulle till Kvarnåker och köra Tantor, och gud vad jag inte ångrar mig. Först gick både Tantor och Fabian in i transporten utan problem, vilket var helt underbart för man kände att all träning vi ligger ner gör nytta.

Jag och Fabian gick ut själva och red en sväng i Kvarnåkers härliga skogar, och klättrade. Fabian uppförde sig jätte bra, men jag tror han hade lite träningsverk sen i söndags, då red vi ett hårt pass. I alla fall så klättrade och galopperade, och solen sken, och vet ni vad det bästa var? Knappt några mygg eller flugor, en dröm för en ryttare. Vi var nog ute i nästan en och en halv timme, bara strövade omkring och levde livet. Tänk er att gå mellan en massa björkar, med klargröna löv. Och lite solljus letat sig in bland löverken och allt man hör är fåglarna och hästens andetag, och steg. 

Helt underbart!
När vi kom in var mamma redan klar och väntade på att jag och Fabian skulle dyka upp, så hon hjälpte mig genom att hålla Fabian medan jag badda av honom med lite vatten. För lite svettig blev han :) Sen masserade jag honom, och lastade hem både Tantor och Fabian, inga problem då heller! Helt underbart verkligen, för nu känner jag ingen ångest innan jag lastar, för jag vet att Fabian kommer ta det lugnt och gå in, fast det kan ta ett tag ibland :)

Bilder från dagen

     

Snygga miner man gör, kolla på hästarna. Strunta i mig :)


Förresten startar Tantor på måndagen nästa vecka!


Av Jossan Bergström - 24 juni 2014 14:10

NU har sommarlovet äntligen dragit i gång! Men jag har inte riktigt kommit in i min "sommar rutin" än, vilket är att gå upp tidigt så jag kan ta vara på dagen så mycket som möjligt, vilket jag inte har gjort den här veckan. Men nu har blir det andra grejer ska ni veta!

I alla fall så mår alla hästar bra, Freke (fölet) och Åna går runt i hagen och är bara hästar, Carol också. Men planen är att jag ska börja rida Åna igen om ett tag, så fort Freke kan gå riktigt i grimskaft. 
Tantor har startat två gånger i trav och kommit hem med pengar båda gångerna, fast han har kommit femma och fyra (tror jag, blev lite osäker.) Träningen fortsätter som vanligt med honom.

Och så har vi min underbara Fabian! I början av sommarlovet, första veckan hade han sin "sommar semester" = Ingen ridning. Men nu har jag satt igång han igen, och vi bygger muskler för fulla muggar! Jag har också börjat få in rutiner med honom, när jag inte rider honom gör jag något annat, som tex gå ut och gå i grimskaft eller leker i hagen med honom. 

Ja nu har ni lite koll på läget, och bara så ni vet blir det lite ändringar på bloggen fram över! 

     

Presentation


Allt Och Lite Till!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Ska jag blogga mer?
 Ja
 Nej
 Nej, du kan lägga ner bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards